Brev:
Manglende aftensmad
25. juni 2007
Alder:
11 mdr.
Manglende aftensmad
Kære Helen
Tak for dit svar for et par dage siden vedr. Marcus' putning.
Allerede inden jeg modtog dit svar, var det begyndt at gå godt med Marcus' putning, og han faldt velvilligt i søvn, når jeg lagde ham.
Men igår og idag har det taget ½ time, at få ham til at sove. Men det vender jeg lige tilbage til, da det hænger sammen med mit problem i overskriften.
Marcus er i den senere tid begyndt at blive mere kræsen. Han vil nu hverken have kartofler, grøntsager eller kød til aftensmad. Det eneste jeg stort set kan lokke i ham, er ris el. pasta, ofte med en eller anden form for sovs på, og så tomater. Men heller ikke det gider han spise ret meget af, og det er jo ikke så mange muligheder, jeg har for at variere maden på denne måde, udover med sovsen. Jeg har også virkelig prøvet at kamouflere både kartofler, andre grøntsager og kødet, men han vil bare ikke have det, uanset hvor godt jeg nærmest kan komme i tanke om at kamouflere det..
Jeg havde derfor her til aften en mistanke om, at han måske kunne være sulten, så efter at have brugt 15-20 min på at prøve at få ham til at sove, besluttede jeg mig for at give ham et glas færdiglavet frugtmos med müsli - han spiste hele glasset og begyndte at græde, da jeg tog det væk fordi, det var tomt, så jeg hentede et nyt glas - et med bulgur, og han spiste det halve at dette glas, dvs. at han spiste 300 g, og derefter var der slet intet mht. at sove. Han har bare lagt sig uden det mindste kny.
Det tror da pokker, at han ikke ville lægge sig til at sove, når han var sulten, det er der jo ikke nogen, der kan. Men hvad søren skal jeg gøre, når han ikke vil spise mere aftensmad?
Jeg har ikke lyst at give ham det ene glas bulgur efter det andet til aftensmad (det smager lidt ala budding - jeg har aldrig set det i Dk). Jeg kan selvfølgelig godt give et glas til "natmad". Han er jo ikke så gammel, at han kan forstå, at han skal spise noget mere aftensmad for ikke at skulle gå sulten i seng, så det har jeg bestemt ikke tænkt mig at lade ham gøre. Bliver jeg bare nødt til at acceptere det, som det er? At han ikke vil have mere til aften, men at jeg så bliver nødt til at give ham et glas, inden han bliver puttet?
Det skal lige siges, at han gerne vil smage på maden, men kan han ikke lide det, ryger det straks ud af munden igen.
Han bliver 11 mdr. om godt 1 uge.
Venlig hilsen Dorthe